Actueel
Snel naar
Bijeenkomsten
Bijeenkomsten
Geen toekomstige evenementen.
Op 23 november jl. togen 15 geïnteresseerde OKH-leden naar de cosy locatie Groovy Tosti in Heerenveen voor de workshop ‘Storytelling, geef je mediaboodschap waarde door inzet van creativiteit’ van Eko Kooistra, creatief ondernemer én docent Media Design aan de NHL. Hoe bereik je de bezoeker van je social mediakanalen écht met jouw merk. In zijn intro peilt Eko het brede spectrum van verwachtingen van de aanwezigen. Een deelnemer vertelt ‘Ik wil handen en voeten geven aan het uitdragen van mijn bedrijfsmotto “Doe wat je zegt en zeg wat je doet”’.
Merk is een gevoel
Eko neemt ons aan de hand van een boeiende presentatie mee in de wereld van de branding. Een merk is geen product, naam of logo. Nee, een merk is een gevoel! En dan het gevoel dat een ander zegt dat het is. ‘De branding van Tony’s Chocolonely is hier een goed voorbeeld van’, aldus Eko. ‘Iedere uiting van hen is doorspekt met het verhaal van een eerlijke prijs en een rechtvaardig systeem voor de cacaoboeren in arme landen’ Let maar eens goed op de wikkel van de chocoladereep die iedereen wel kent’. De vlakken met verschillende vormen en afmetingen symboliseren de ongelijkheid in de wereld.
Het brein filtert een verhaal met 65% emotie
‘Je zult zien dat door het inzetten van een boeiend, persoonlijk verhaal jouw klanten je merk met liefde omarmen’. Hoe dat werkt, zien we in de reclameboodschap van Nike ‘Find Your Greatness’, waarin geen twijfel bestaat over het doorzettingsvermogen van de hardloper. Nike wil vertellen: ‘als je een wil hebt om iets te doen, dan lukt het!’. ‘Een goed verhaal roept een emotie op, die zorgt voor de herinnering aan jouw merk’, zo houdt Eko ons voor. ‘Daarbij filtert ons brein 65% emotie, 25% aan feiten en 10% geloofwaardigheid’ uit het verhaal over een merk.
Na aansprekende voorbeelden, is het tijd om zelf aan de slag te gaan met een verhaal. Aan de hand van het interviewschema van Eko hebben de deelnemers in duo’s de keuze uit twee vragen: Interview elkaar over ‘het moment in je bedrijf dat je nooit zult vergeten’ of ‘welke persoon inspireert jou en waarom’. Efo paardenverzekering vertelt een verhaal over de eerste keuze. Er was een praktijksituatie waarin Efo niet meteen meeging in de keuze van de dierenarts om het paard te laten inslapen, maar door de persoonlijke band van de eigenaar met het paard gemotiveerd zocht naar oplossingen om het paard weer beter te maken in plaats van in te laten slapen. Dit is een mooi voorbeeld dat je met Storytelling zou kunnen uitdragen naar je klanten.
Quote Kennedy als inspiratie voor starten bedrijf
Het duo van Werff Talent en Caparis kiest voor keuze twee en blijken beiden geïnspireerd door dezelfde quote van Kennedy ‘We choose to go to the moon in this decade and do the other things. Not because they are easy, but because they are hard’. Drijfveer is de passie om te werken vanuit de gedachte dat we veel als samenleving met elkaar kunnen doen, in plaats van wachten op bijvoorbeeld overheidsinstanties.
Magie geeft verhalen ware kracht
Tenslotte vertelt Eko ons nog over de 12 archetypes, van zorger tot heerser, die men kent in de marketing. Grote reclames worden daar ook op afgestemd. Dit is een kort bruggetje naar de 12 stappen in de opbouw van een verhaal. Met de woorden ‘Storytelling dat doe je met hart en ziel, met lijf en leden, met hoofd en heerlijkheid. Pas dan kan de magie ontstaan die verhalen hun ware kracht geeft’, sluit Eko zijn presentatie af.
We bedanken Eko die de deelnemers met zijn energieke presentatie een tipje van de sluier heeft meegegeven om met het ware verhaal de juiste emotie en herinnering op te roepen.
Geen toekomstige evenementen.