Actueel
Snel naar
Bijeenkomsten
Bijeenkomsten
Geen toekomstige evenementen.
“Innoveer constant en ontwikkel jezelf ook voortdurend”. Die boodschap gaf voormalig hockeycoach Marc Lammers mee aan de aanwezige ondernemers in het Abe Lenstra Stadion
Stap eens in een bad met ijsklontjes, doe niet aan feedback, maar geef erkenning en waardering en verzamel data om precies inzichtelijk te hebben wat je doet en waar je kunt verbeteren. Maar werk ook vooral samen en heb een doel. En: mail niet of veel minder en praat face to face of gewoon over de telefoon met elkaar. En verbeter. Innoveer constant en ontwikkel jezelf ook voortdurend. Die boodschap gaf voormalig hockeycoach Marc Lammers leden en belangstellenden van de Ondernemerskring Heerenveen dinsdag 2 november mee. Het was weer de eerste bijeenkomst waarbij ondernemers fysiek bijeen mochten komen. “Fijn om weer samen te zijn,” liet voorzitter Wilko Jan Aardema dan ook weten.
Lammers putte vooral uit eigen ervaring en gaf mee wat hij zelf allemaal heeft moeten leren en veranderen. Want onder zijn 8 jaar durende leiding als bondscoach van het Nederlandse dameshockeyteam werd zijn ploeg lange tijd alleen maar tweede. Omdat hij alles wist. Of dacht te weten. “Ik was die behoudende ondernemer,” zei hij daarover. De hockeysters waren het vervolgens zat en wilden opstappen. De knop ging om toen een mental coach hem vertelde dat het zijn schuld was dat ze nooit eerste werden. Omdat hij wel wilde winnen, maar geen betrokkenheid had van de spelers. Toen hij dat inzag en alles anders werd, wonnen de dames vervolgens goud op de Olympische Spelen van 2008 in Peking. En hoe het werkt met die knop wilde hij de OKH-ers graag bijbrengen in een vlammend betoog.
Met de woorden: “Fantastisch dat ik op jullie trainingsavond mag zijn,” legde hij het fundament voor de avond. “Want zonder training word je niet beter. Deze avonden zijn namelijk de belangrijkste avonden van het jaar. Je leert out of the box denken. En vanavond leren we om te kijken naar mogelijkheden. Krijgen jullie de kans te leren van topsport.”
We hebben niet 100% invloed of we winnen of verliezen
Naast die positieve woorden, voegde hij eraan toe dat niemand 100% invloed heeft op of we winnen of verliezen. Niet in de sport, niet in het bedrijfsleven. “Dus focus liever op het proces. Focus op waar je wel invloed op hebt. Pas je houding aan, kijk hoe je erbij staat. En inspireer en motiveer mensen. Maar wees vooral ook voorbereid en houd rekening met de omstandigheden.” In dat licht haalde hij de Olympische Spelen van 2008 in Peking aan. “We wisten dat het daar heet zou zijn en er heel veel smog hangt. Hoe gingen we dat doen?”
Met de opmerking dat waar je struikelt je grootste schat begraven ligt, duidde Lammers op het feit dat alle teams aan de Olympische Spelen met die zaken te maken gingen krijgen. Maar dat hij met behulp van experts een strategie bedacht hoe hitte en smog te tackelen. Maar dat dit ook zo werkt in het bedrijfsleven. “Want op de hitte en de smog hadden we geen invloed. Wel op hoe we ons daar op gingen voorbereiden.”
Zo kreeg de keepster een zilveren helm met daarin verkoelingselementen. Bingo. En ging er een arts van TNO mee om te kijken hoe de dames verder beter met de hitte om konden gaan. Het werd een Spartaanse oplossing, want de hete douche na training en wedstrijd maakte plaats voor een ijskoud bad. Hetgeen op weerstand stuitte. Tot bleek dat Anky van Grunsven die methode ook al lang gebruikte bij haar paarden. “Bij Anky kwam het stoom van de paarden na een training, maar na een koud bad waren ze in staat om 3 keer per dag te blijven trainen.” Toen de dames dat hoorden van Anky zelf waren ze om. Bovendien beseften ze zich:”Met de warme douches waren ze altijd tweede geworden.” En de methode bleek te werken. De spelers herstelden veel beter, konden vaker trainen. “Zo werkt het ook in het bedrijfsleven. Maar weet dat een eerste reactie op innovatie altijd weerstand is. Toch moet je blijven verbeteren, want stilstand is achteruitgang. “
Verder kregen spelers GPS en hartslagmeters om terwijl ze bezig waren. Een project van studenten van een Belgische universiteit. Ook niet iets waar ze heel enthousiast over waren. “Maar zo wisten we wel hoe de toestand van een speler was. Wanneer iemand een hartslag had die over de top was en ze op instorten stond. Maar ook welke afstanden ze aflegden, want ook daar hadden we ons in vergist. Meten is weten. Dat geldt in de topsport, maar ook in het bedrijfsleven. Want als je niet weet waar het fout gaat, gaat het de volgende keer dus weer fout.”
Geen beoordelingsgesprekken, maar progressiegesprekken
Kijkend naar uitdagingen waar ondernemers momenteel voor staan, noemde Lammers vooral het personeelstekort. “Ga scouten, laat de jeugd stage bij je lopen. Wacht niet op talent, maar zoek het op.“ Bovendien heeft personeel een heel andere benadering nodig dan we altijd gewend zijn, liet hij weten. “Mensen willen erkenning en waardering. Zorg daarvoor. Bespreek niet wat ze fout hebben gedaan, maar wat ze goed hebben gedaan. Of hoe iets nog beter kan. Houd ook geen beoordelingsgesprekken, maar progressiegesprekken. Geef geen bonussen, maar waardering. Zorg ervoor dat elk succes wordt gevierd met een feestje. Dat is wat werknemers willen.” Volgens hem wil de jeugd zeker werken, maar op andere voorwaarden. Wil ze vooral erkenning. “Wie dat geeft, zorgt er voor dat er dopamine en endorfine wordt aangemaakt. Dat mensen blij worden. Dus werk aan positieve coaching. Maar vraag je mensen ook hoe het beter kan. Laat hen zelf met de oplossing komen. Laat hen de eigenaar zijn van een nieuw plan, want dat werkt. En zorg verder voor data. Weet van elke speler/medewerker waar hij of zij goed in is, maar ook hoe processen lopen.”
Werk samen en experimenteer
Verder van Marc een warm pleidooi voor samenwerking. “Ik sta hier voor een zaal vol expertise. Ondernemers die elkaar allemaal kunnen helpen. Doe dat dan ook.” Ook adviseerde hij om bij elkaar stage te lopen. Maar ook om oude waarden en gewoontes te vergeten. “Verdiep je in wat de klant wil. En denk niet in korte termijnen, maar in meerjarenplannen. Wees futureproof. En experimenteer.”
Maak het weer persoonlijk en verminder het mailen
Vervolgens liet de inspirator een bijzonder bommetje exploderen onder het mailgedrag van veel bedrijven. “Mailen is de slechtste vorm van communicatie die er bestaat. Want in mails mis je niet alleen het persoonlijke contact, je kunt er de ander ook niet lezen. In de sportwereld wordt dan ook niet gemaild. Daar wordt een daily standup gehouden. Dat betekent elke dag 10 minuten met elkaar in gesprek gaan. In dezelfde ruimte of via Skype.” Een bouwbedrijf dat haar mailcontact na dit inzicht aanpaste, zag het aantal mails per persoon per dag van 100 naar 35 verminderen. Een enorme tijdswinst, maar ook nog eens veel beter voor de onderlinge contacten.
Help elkaar
Naast al die inzichten benadrukte de coach schrijver van “Goed naar Goud” vooral om er voor elkaar te zijn als ondernemers. “Heeft één ondernemer hier bij deze Ondernemerskring een probleem, dan moeten er zeker 5 opstaan om hem te helpen. Zoek verder om je heen naar diversiteit en vindt een partner of partners om mee te sparren. En neem de volgende keer 2 aspirantleden mee naar deze club. Want dat betekent dat jullie er volgende keer 200 leden extra bij hebben. En heb verder vooral plezier!”
Geen toekomstige evenementen.